tiistai 22. tammikuuta 2013

Saunalahden myynnin moraali?

Palautin sitten tänään Mikkelin Elisa liikkeeseen SIM kortin sekä Nettitikun.

Aluksi sitaatti yhdeltä Saunalahden myyjältä - "Meidän ei tarvitse tietää niistä laitteista ja palveluista mitään mitä myymme".

Kuten jo kirjoitin, mikään ei mennyt putkeen kun yritin saada paremman nettiyhteyden.
Huomasin sitten että olisin voinut olla aikaisemmassa kirjoituksessani hieman tarkempi tuosta HSPA ja + jutusta. Se on osa sitä nk. dual carrier UMTS (= kaksi rinnakkain käytössä olevaa 3G-yhteyttä), jossa mennään lähelle nk. 4G juttuun.

Sanoin aluksi ELISAn asiakaspalvelijalle että tiedän miten ministeriössä on ohjeistettu että syrjäseuduille pitää tarjota vähintään yhden megan nopeus, mutta tämä on jo naurettavaa että en saan edes katto antennilla kuin hädin tuskin sen, etenkin kun ainakin pitäisi Saunalahden (ELISA) verkosta saada meille 10 ja parhaimmillaan 21! Siis myyjän mukaan.
JA että tikulla saan vain 0.5 tai silleen ja antenni on noin 2 km päässä!

Liikkeen myyjä sitten pahoitteli ja kyseli lisätietoja ja osoitettani niin katsotaan.
Vieressä oleva myyjä, jolla oli toinen asiakas kysyi sanottuani postinumeroni että onko kyseessä Vuorenmaa? Hänellä oli aamulla vastaavanlainen tapaus!
Sanoin että kyllä on. (Eli meille tälle kylälle myydään vaikka mitä vaikka joka toimisi alkuunkaan.)

Minua avustanut myyjä kaiveli sitten tietokoneeltaan esiin kartan, jossa oli heidän lähettimet, eli mastot, (jota ei normaali netissä ole tarjolla) ja lopulta selvisi että todella matka antenniin on lyhyt, noin 2.5 km mutta se ei kata kuuluvuutta tälle alueelle jossa asun, järven rantaan ja sen reunoille! Siis virallisesti se ei täytä 3G kuuluvuuden kriteerejä.
Ja se riitti kaupan / tilauksen purkuun ilman mutinoita.

Joten miksi helvetissä myyjät voivat myydä kuten tekevät?
Nyt EI ole eri hurlum-luu puhelinmyynti firmojen myyjät, ne kun kiellittiin, vaan operaattorien omat myyjät!
Oletan heidän saavan bonukset siitä mitä myyvät ja sitten myydään vaikka mitä minne tahansa saadakseen suuremman tilin!

Kun tilasin sitten sen Nettitikun, koska SIM kortissa oli ongelma (myöhemmin APN virhe jonka korjasin asetukset Huawei B 160 laitteessa), sen myyjä ymmärsi (sanojensa mukaan) mitä tarkoitin, eli:  Minulla on antenni katolla josta tulee koaksiaali kaapeli, tarvitsen tikun jossa on pyöreä liitin. Sitä tikkua myy mm Verkkokauppa,  mm. TeleWell tuotetta. Hinta vajaat 90 €, tämä olisi ollut 36 €.
Kyseistä liitintä koaksiaali kaapelille ei saamassani tikussa kuitenkaan ollut vaan hurjan pieni pyöreä liitin kuten esimerkiksi viime aikojen NOKIAN kännyköissä. Joten siihen ei koaksiaali kaapelia kytketä, paitsi sovittimella. Joten myyjä puhui paskaa.

No, tuo ei itse asiassa maksanut minulle mitään muuta kuin kaksi reissua "Kirkolle", a´60 km, eli 120 km ja yksi reissu Mikkeliin a´ 90 km, eli 210 km. Bensoissa sen verran että saatan karhuta sen heiltä plus kaiken maailman kokeilut tunti tolkulla, yrittäen saada sen toimimaan joka oli teknisesti mahdotonta.
Keskimäärin nyt talvella 7.4 litraa satasella, eli noin 15 litraa ja sille hintaa a´1,649 se on sitten yhtä kuin  24 euroa.

Poikkesin sitten sen jälkeen DNA kauppaan, kun oli aika lailla vieressä.
Nettitikku ei toimi, sen he myönsivät, mutta katolla oleva suunnattu antenni antaa ainakin 10 megaa, jopa enemmän. En nyt sitten vielä ottanut heidän SIM korttia kun en nyt viitsi lähteä katolle suuntaamaan antennia.
Heiltä tulen sitten saamaa oikeat suuntima-arvot lähettimeen kun hankin sen. Katsotaan sitten myöhemmin. Nyt on muita juttuja kuin tähän, siihen menisi aikaa ja katolla keikkumiseen (jota inhoan) jota tarvitsen muuhun.

Mielessäni kun oli jokin epäilly DNA liikkeessä, mutta mikä ja miksi? 
Ja tätä kirjoittaessani se tulikin mieleeni.
Olin jo viime syksynä kokeillut eli testannut heidän DNA Pro palvelua jolla en saanut sitten alkuunkaan minkäänlaista yhteyttä mihinkään!
Ja sekin myytiin minulle heidän OMAN asiakspalvelun kautta!

Kun valitin silloin asiasta sanottiin että tuo "PRO ei teidän alueella" valitettavasti vielä toimi mutta voimme tarjota .... jotain muuta.... haistatin silloin - itseni tuntien - homeet ja silleen kohteliaasti.

Sonera joka nyt on, on tavallaan OK jos se ei kadottaisi itseään, niin nettiyhteydessä kuten puhelimessa. "Verkkoyhteyttä ei ole". Se on liiankin kanssa tuttu juttu heidän 3G yhteydellä. Puhelut katkeaa tai heikkenee tai menee ihan hurlum-luu tilaan. Se on minun iPhone puhelimella ja Huawei B 160 "nettitikun"(se on itse asiassa aika iso puhelin) kautta, vaan ongelmaa ei ole vanhempien NOKIA puhelinten kanssa.

PS. Kun katsoin mitä tästä kirjoitin tuli esiin etten ole kirjoittanut siitä mitään. Se olikin oikosulku aivojeni kovalevyllä - olin vain puhunut siitä mm poikani kanssa - en kirjoittanitään - .... ellei sitten jonkun jutun yhteydessä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti