keskiviikko 9. toukokuuta 2012

Rellu taas aiheena

Ostamani auto, 2003 mallia ja ajettu "VAIN" 142000. Paras sen jälkeen kun sain mahdollisuuden uuteen autoon.
Aikaisemmissa vanhoissa autoissani ei ole ollut mitään vastaavaa ongelmaa - vain ruosteen raiskausta ja kumien kulumista ym.
Tänään opin sen että auto on suunniteltu alkujaan vain 60,000 km ajoon tai 3 vuoden käyttöön!
JA mikä se olikaan? 2003 RENAULT SCENIC 2.0-16 Confort Authentique 5d.
Kyseessä ei ole vain ko vuosi malli vaan ennen sitä ja sen jälkeen. Rakennetaan halvalla menestys, tienataan rahaa ja tapellaan vastaan!

... hiljainen hetki ....

--- Sorry sana valintani - mutta vituttaa pahemman kerran ---

... ja tapellaan vastaan!
Suomessa ja lukuisissa valtioissa se ei onnistunut - kiitos kuluttajaviranomaisten kantaan -  ! ja Rellu alkoi korjaamaan ilmaiseksi ja vuosia, vuosia vanhempien autoissa otettiin asiakkaalta "vain sata (100) puntaa".
Itseltäni se ei onnistu sillä myyjä sanoi että ei - ja vaihto toiseen? Heti tonni pois hinnasta jonkja juuri maksoimme - eikä uusia yli viidensadan renkaita huomioida - eli 1500 pois hinnasta.
Myivät sen hintaan 5000 (pyynti 5900) ja tarjosivat parin viikon kuluttua siitä vaihdossa kalliimpaan 3500!

He korjasivat tuon huohotinputki ongelman joka palautui parin päivän jälkeen - ja sen korjauksen jälkeen menivät takaikkunat sekaisin.
Nyt puhun aiheesta ikkunat  jotka toimivat miten toimivat jos toimivat ja aukeavat itsestään milloin tahtovat vaikka auto seisoo parkissa, tai kesken ajon eivätkä enää suostu sulkeutumaan (muitakin ongelmia on joita on korjattu).

Omassani on sama "ikkuna ongelma" - jota olen nyt yrittänyt korjata ja se on jo maksanut minulle € 90 korjaamossa ja € 65 uuden osan, katkaisija/kytkin osalta jossa vika ei ole.
Tänään meni koko päivä kun kokeilin kaikkea mitä netissä tuli esiin. Niiden jälkeen autoon tuli uusi "ominaisuus". Kun ajo alkoi noin minuutin kuluttua keskuslukitus lukitsi automaattisesti kaikki ovat. Se ei tapahtunen ennen tätä päivää.

Ja missä se vika on?
Sitä ei tiedä eikä arvaa Suomen Rellun (Bilia, eli Volvo) korjaamoiden valtuutetut mekaanikot - mutta eri keskustelusivuilla löytyy vastaukset. Suomesta ja Englannista.
Lähtökohtaisesti kun ajaa auton valtuutettuun huoltoon osa yhteen oveen maksaa 600-770 euroa plus työt, monta tuntia lähinnä € 90 kappale. Yhdelle sen hinnaksi tuli - vanhalle autolle 1500!
Halvimmillaan sen saa kuitenkin 270 Suomesta plus työ, Englannista ym jota sataseen.

Kun kävin tuolla Mikkelin Auto-Kilta korjaamolla sähkömies ei tiennyt alkuunkaan selvittää tietyt oletus ongelmat --- eikä hän tarkistanut sulakkeita, eikö osannut "resetoida" järjestelmän.

Netin kautta olen viimeistään tänään oppinut niin mahdottomasti asioita resetoinneista (nollaamisista) ja uudelleen aktivoinneista että alan tuntemaan olevani jo jonnin sortin osaaja - etenkin kun nuoruudessa olin elektroniikan alalla töissä ja suunnittelin myös omia juttuja, ja tein ne alusta loppuun asti.

Voisin kirjoittaa kaikista niistä mahdollisuuksista vikoihin - sähköjohdoista jotka materiaaliltaan ovat liian liian pienet ja liian kovat - siten edestakaisessa liikkeessä ne vain katkeavat - kuten ovien liitoksissa ja missä vain tärinää syntyy. Eli johdot katkeavat itsestään.
Eri piirilevyjen tinaukset pettävät tavalla tai toisella - taas tärinästä - mekaanisesta rasituksesta.

Ja nyt tuli koko juttu hissillä takaisin ylös - kurkkuun --- joten olkoon nyt tällä kertaa - poikani sanoja lainaten - tämä Ranskan Pastilli....
Jota valtuutettujen Renault korjaamoiden korjaajatkaan ei tiedä siitä sen enempää kuin sika tähtitieteestä ja ryöstävät rahat asiakkailta firmansa taskuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti