maanantai 16. helmikuuta 2009

James 610 haluaa uusiutua

Romuluksen modernisointi

Maallikolle homma ei sano mitään. Mutta, yritän.
Jotta kaivuukoneen puomisto ja kauha toimisi tarvitaan ohjausjärjestelmä joka syöttää ja vapauttaa hydraulista öljyä kuhunkin tehtävään tarkoitetusta sylinteristä. Eli sylinteri avautuu tai sulkeutuu.
Lähtökohtaisesti kuljettajalla on kaksi "joystick" ohjainta, yksi kussakin kourassa. Koneesta riippuen ja järjestelmästä myös jalalla ohjattavia toimintoja, ja kaksi vipusta edessä jolla ajetaan eteen ja taakse ja käännytään tela-alustaisella kaivurilla. Yleensä niitä voi ohjata vaihtoehtoisesti jaloilla.

Ikiaikoina sitten kun vaari koneen osti kullekin ohjaustoiminnolle - siis sylinterille oli oma vipu jota työnnettiin eteen ja vedettiin taakse.
Se oli varsin ongelmallinen. Tarvittiin pitkät sormet, ja eri toimintojen yhtäaikainen käyttäminen oli ongelma ja virheitä tapahtui rasittaen konetta.

Siitä luovuttiin varsin pian ja siirryttiin noihin "joystick" juttuihin. Kukin käsi hoiti saman aikaisesti kahta eri toimintoa - ja kaikki yhtä aikaisesti.

Itse olen oppinut tuohon "joystick" työskentelyyn ja rutinoitunut siihen etten koskaan ajattele mitä teen. Silmät näkevät, aivot reagoivat ja ajattelen miten nyt toimitaan ja kädet tekevät sen.

Mutta, Romulukseni on tuollainen esihistoriallinen jäänne - jossa ei ole tuota esiohjattua "joystick" toimintaa.
On vain läjä vipuja rivissä. Siitä johtuen onnistuin rikkomaan kaivuusylinterin männän varren, jonka paksuus on 62 mm.

Nyt on aika modernisoida
Periaatteessa hankin (ostan) tarvittavat komponentit, poistan vanhan lohkon, asennan letkut uuteen ja ryhdyn töihin.
Vaihtoehtoja on hydraulinen tai sähköinen esiohjaus. Minulle kelpaa tuo hydraulinen.
Lisäksi sitten tarpeellinen määrä lohkoja sähköiselle jotta saisin lisätoimintoja "joystick" ohjaimiin. Niitä on koura, tiltti, rammeri jne.

Joten nyt vain shoppailemaan - käytettyä
Helpommin sanottu kuin tehty. Firmoja jotka purkavat kaivuukoneita ei vain taida olla, ja joita on eivät mainosta itseään. Paras valinta on Kuusakoski jonne romurauta viedään.
Kaivuukoneiden (kaivinkoneiden) hautausmaata ei taida olla - vain tuo Kuusakosken Krematorio.

Yhden löysin ja olen soittanut sinne jo neljä kertaa ja aina sanoo että soittaa takaisin. Ei ole,

Kunhan saan kirjanpidon tehdyksi ja pari muuta juttua alan tosissani metsästämään paikkaa jossa olisi rikkoontuneet, käytöstä poistetut vempaimet.
Tiedän pari traktoriromuttamoa - mutta heillä ei ole traktorikaivureita! Se tuntuu ihmeelliseltä.

En tiedä mitä uusi hydraulinen järjestelmä maksaisi - niitä kun ei enää oikein ole / myydä. Sähköinen maksaa noin € 6000, eli saman mitä maksoin koneestani ja siihen sisältyi € 600 kuljetus.

Miksi kaikki vaiva moiselle "romulle" / Romulukselle?
Itse traktori, MF eli Massikka 160 on vitsi mutta sen moottori on mitä erinomainen, eikä savuta edes vedätyksessä. Laatikko (vaihteet) on sinne missä mennään hitasti ja vaditaan voimaa.

Kaivuri, James 610 antaa ulottuvuutta joka suuntaan ja siinä on voimaa joka saa monen uuden, noin sadan tonnin kaivurin kalpenemaan. Tämä hakkaa ne mennen tullen.
Joten - miksi investoida tuhottomia kun saa uuden herkut pienellä rahalla? :=)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti